Alla inlägg under september 2011

Av Linn - 26 september 2011 18:17

Nu har jag gjort det beslutet att om jag kommer att filosofera så kan det främst ha att göra med filosofiska frågor i den fantasy värld jag håller på att konstruera. Den här världen tänker jag få att fungera! Det kan komma att finnas olika slags tillställningstagande än kanske är van, pga att den här världen har lite annorlunda konstruktion än den vi lever i och kommer att hålla på och skapa sig här med tidens gång i mitt huvud och nerskrivet i något/några av mina häften.


Alternativt kan det komma att jag skriver en bit av en av de otaliga historierna som blivit inspirerad från någon låt. Det kan bli ganska intressant enligt min mening och jag har likväl redan några på lager.

Av Linn - 26 september 2011 18:06

En hel del har hunnit hända sen jag senast skrev ett inlägg (vilket jag inte gjort tidigare alldeles för den enkla orsaken att jag känt mig aningen slattrig). Vi försöker ta det i kronologisk ordning sä vål som möjigt.


Fredagen: Det här var en mysig dag med bara två lektioner i skolan och sedan rakt till Nationalmuséet i Helsingfors. Jag älskade utställningarna och vi hade en bra guide också. Kortfattat alltså en bra dag.

Lördag: Inget särskilt egentligen vad jag kan erinra mig förutom de nu rutinerade träningarna i Shinden.

Söndag: Var på förmiddagen och vandrade på sandplanen i Nickby, var det ordnades den årliga marknaden. Hittade några trevliga föremål. Det är ganska intressant hur man kan finna föremål man tidigare inte ens kunde ha annat att man skulle kunna finna.


Sedan kan jag sätta in om att min presentation av mig själv för Rotary alldeles snart kommer att vara slutförd och jag kommer kanske till och med att kunna skicka den redan idag. Lite stolt över mig själv tror jag inte mig ens ha rätt till och låter bli. 

Av Linn - 22 september 2011 18:09

Igår var jag som vanligt på Källaren, ungdomsverksamhetens mötesplats, och var rent av riktigt social av mig... Hur som helst så tittade vi på en film hela sällskapet som samlat sig där. Där kommer mitt inläggs rubrik in, för vi såg nämligen Rio. Det var en trevlig film med många exotiska fåglar samt karnevalklädda personer.


I andra spår inte mycket nytt ... egentligen inget särskilt nytt. Känner mig bara aningen besviken när ingendera av mina föräldrar vill skjutsa mig till Tammerfors var det skulle i lördags vara Tamfan... Får väl nöja mig med morgondagens besök till Nationalmuséet. Hoppas att det blir en bra rundtur genom Finlands historia.

Av Linn - 21 september 2011 09:26

I omröstningen jag satt upp har jag fått ett resultat: filosoferande. Vad det gäller det vågar jag inte säga något säkert om det, för det kan vara att det blir något angst-relaterat. Denna möjlighet är helt bara pga min vardags grymma verklighet: nämligen att jag har ganska långt dömts att vara den utstötta... Å andra sidan har jag ingen aning om det är bara pga mig eller andra, har lite av en aning att det är båda men vilken skål väger mera är också en fråga jag inte funnit svar till.


Alltså mitt filosoferande kan lätt vända sig till självömkan och grubblande över människans sociala beteendes avigsidor och andra observationer gjorda av en utomböling utan vetskapen om alla oskrivna regler dessutom. Men jag kan kanske våga mig på att lova att försöka få andra filosoferier också, så att mina kära läsare inte ska tråkas ut.


Rösta kärt folk. Ska ni åta Filosoferandet vinna en krossande seger utan motstånd? 

Av Linn - 20 september 2011 16:02

Igår började en fanfiction att snurra i mitt huvud, en till King Arthur filmen. Aningen irriterande egentligen att jag har flera fanfictions på gång än av mina orginala... Lite sorgligt också. Kanske jag kommer att publicera någon fanfiction på sidan fanfiction.net men det blir att se.


Fann här någon dag sedan också en underbar låt av Dark Moor vid namn Phantom Queen. Jag gillar det här bandet en hel del för deras låtar, och de har dessutom varit väldigt inspirerande också i mitt konstutövande. Exempel kommer jag nog inte precis på, en eller annan låt kommer jag nog på, men inte Dark Moor inspirerat. Det är intressant hur musik har en så stark påverkan på mig. Skulle säkert kunna skriva något om det någon gång. 


Vad det gäller läsande så håller jag nu på sen en tid tillbaka med Umberto Ecos roman Rosens namn, en tegelsten vars hela handling utspelar sig på sju dagar, efter ett rätt långt förtal. Tänker nog ändå läsa den färdigt. 

Av Linn - 17 september 2011 18:31

Jag blev kolossalt överlycklig i fredags av en händelse som har att göra med mitt projekt på skolan för Ordkonstveckan. Jag fick inte ett bidrag in utan en hel stor bunt med si så där tjugo stycken! :D

Jag blev verkligen överlycklig, för jag har under veckan gått och grämt mig (både tyst i mitt huvud och högt tänkande) över bidragens obefintliga närvaro. Det där med att folk hade skrivit lyste verkligen upp resten av min dag, och de var helt underbara texter också! I en bugning tackar jag alla som den fredagen skrev, för det visade att vi har många bra skribenter.


Jag känner verkligen för mig att fortsätta lite längre med projektet. :) 

Av Linn - 17 september 2011 07:59

Idag bär det av till vår huvudstad Helsingfors, och tillsammans till denna färd har jag min mamma och lillebror... Härligt! PÅ listan kommer troligen att finnas följande:

  • Varusteleka
  • Akademen
  • UFF
  • Fantasiapelit

Och möjligen något till. Kommer möjligen att bli en intressant resa...


Hade i natt också en underlig dröm (som jag också tycker mig ha haft ungefär liknande tidigare). Hur ofta drömmer folk egentligen om att man med några speciella glasögon kan se personer som blivit osynliga och orörliga? Till råga på allt kunde min personifiering också väcka dessa samt olika slags troll (jag antar här att de var troll). Så skulle jag dessutom fara iväg med en grupp och väcka flera olika figurer ... och troligen en hel del annat. Den var en hel aning underlig. 

Av Linn - 16 september 2011 12:11

Igår hade jag faktiskt klätt lite upp mig, eftersom jag skulle rakt från skolan åka in till Helsingfors och där "festa" lite på Galen i ord fantasifest. Så råkade det sig också att min ena kompis i skolan fick inspiration att göra något åt mitt hår... Till slut så hade jag två sidoflätor som sedan sattes upp med varsin pinni fast vid bakhuvudet. Som körbäret på tårtan tog jag ännu själv och fläta in ett skosnöre jag haft med mig i hela härligheten. Ett riktigt lyckat resultat enligt min mening. :)


På själva festen hade vi roligt och jag träffade dessutom också en hel del gamla bekanta. Kort avrundat var det en tokrolih fest. Jag fick också ett litet bokpris, även om mitt projekt inte riktigt varit så fruktsamt, pga dålig tidpunkt för gymnasister. I två lådor som jag ställt fram i skolan har det varit meningen att de skulle få skriva texter med temat en annan verklighet. Antal bidrag hittills: endast mitt egna. Dock verkar det som att vi skall dra på det till lite längre så elever skulle lite aktivera sig och vi skulle få flera texter upphängda med hörförståelserna på anslagstavlan.


Borde egentligen skriva på en teater recension till modersmålet ... men jag bloggar i stället. Borde kanske ge det en till chans. 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad av följande skulle du vilja att jag skrev något om?
 Oknytt/Mytologiska väsen
 Mina skrivprojekt
 Andra hobbyn
 Musiksmak
 Böcker
 Framtidsplaner
 Skolan
 Filosofiska tankar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards